divendres, 18 d’abril del 2014

Una nova forma d’ensenyar i aprendre: La metodologia constructivista

Benvolguts pares i mares,

En aquest article us vull parlar de la nova metodologia que hem posat en pràctica en la nostra escola per a ensenyar. Com bé sabeu, l’objectiu principal de la nostra escola és que els nens i nenes aprenguin i siguin capaços de construir els seus coneixements per a enriquir-los i ampliar-los de la millor manera. Aquesta nova metodologia s’anomena constructivisme i a continuació us parlaré què és, què implica, quins avantatges té per als alumnes i també us donaré alguns consells per a què ho poguéssiu aplicar a casa.

La concepció constructivista de l'ensenyament és un plantejament de la psicologia de l'educació que va tractar d'incorporar els processos socials, cognitius, culturals i de desenvolupament per explicar els processos d'aprenentatge. Defensa que l’aprenentatge no és un procés passiu, sinó que es tracta d'un procés actiu de coneixement on l’alumne va integrant tots els factors estimulants que l'envolten amb els seus processos cognitius. En definitiva el procés de coneixement és una "construcció " de l'ésser humà. El constructivisme fa que l'alumne construeixi el seu propi coneixement a partir dels estímuls i interrogants que el mestre li plantegi.

A més, el mestre és un guia i no algú que passa el coneixement. A continuació us explicaré alguns dels principis del constructivisme a partir dels quals treballem en la nostra escola:

v  El grau d'aprenentatge depèn del nivell de desenvolupament cognitiu.
v  Punt de partida de tot aprenentatge són els coneixements previs.
v  L'aprenentatge es facilita gràcies a la mediació o interacció amb els altres.
v  L'aprenentatge es produeix quan entra en conflicte el que l'alumne ja sap amb el que hauria de saber.

Pel que fa el rol de l’estudiant i el rol del docent el constructivisme entén el paper dels estudiants en el seu propi procés educatiu com un paper actiu, participatiu i protagonista. I l'estudiant no és només responsable del seu propi aprenentatge, sinó que participa de manera important en els aprenentatges dels altres estudiants. Es tracta d’una construcció grupal del coneixement, en la col·laboració i en la cooperació per aprendre. Els estudiants han d'interactuar constantment per planificar, per organitzar-se, per realitzar les activitats, per aprendre els uns dels altres, per descobrir nous coneixements, per utilitzar nous recursos o per avaluar la feina feta.
El docent, lluny de ser la persona qui transmet la informació, ha de trobar la manera per facilitar l’aprenentatge i la construcció de coneixements en els estudiants. El docent esdevé un facilitador, un mentor, una persona que guia el procés d’aprenentatge.
Pel que fa l’avaluació del procés educatiu heu de saber que és una avaluació dinàmica i s’avaluen tant els processos com els productes. Els estudiants i estudiantes participin activament de la pròpia avaluació, i utilitzem estratègies d'autoavaluació i de coavaluació, entenent que aquestes són eines útils per a la construcció i consolidació dels propis aprenentatges, en coherència amb el fet de situar a l'alumnat com a protagonista del procés d'aprenentatge.

Per últim, us donaré alguns consells per a què poguéssiu aplicar aquesta metodologia a casa.
ü  Acompanyeu a l’estudiant en la construcció dels coneixements.
ü   Creeu una atmosfera de reciprocitat, respecte i autoconfiança per a l’aprenent.
ü  No doneu recompensa ni castigueu als infants.

ü Deixeu que sigui ell/ella qui construeix els seus coneixements.


Fins aviat!
Andreea Lavu, tutora de P4 (Les papallones)

2 comentaris:

  1. Hola, som el grup del bloc "El desenvolupament infantil FDLP" http://eldesenvolupamentdelinfantfpd.blogspot.com.es/
    Un cop haver llegit " Una nova forma d’ensenyar i aprendre: La metodologia constructivista" penseu que el constructivisme és una de les metodologies més adequades per aprendre?

    ResponElimina
  2. Hola, nosaltres pensem que la metodologia constructivista és una eina innovadora que té un objectiu bastant clar: que els nens i nenes aprenguin i siguin capaços de construir els seus coneixements de forma autònoma per a enriquir-los i ampliar-los de la millor manera.

    No ens referim a que sigui la millor metodologia, però si una de les més útils.

    ResponElimina