Benvolguts pares i mares,
En aquest article us vull parlar de la nova metodologia
que hem posat en pràctica en la nostra escola per a ensenyar. Com bé sabeu,
l’objectiu principal de la nostra escola és que els nens i nenes aprenguin i
siguin capaços de construir els seus coneixements per a enriquir-los i
ampliar-los de la millor manera. Aquesta nova metodologia s’anomena
constructivisme i a continuació us parlaré què és, què implica, quins
avantatges té per als alumnes i també us donaré alguns consells per a què ho
poguéssiu aplicar a casa.

A més, el mestre és un guia i no algú que passa el
coneixement. A continuació us explicaré alguns dels principis del
constructivisme a partir dels quals treballem en la nostra escola:
v
El
grau d'aprenentatge depèn del nivell de desenvolupament cognitiu.
v
Punt
de partida de tot aprenentatge són els coneixements previs.
v
L'aprenentatge
es facilita gràcies a la mediació o interacció amb els altres.
v
L'aprenentatge es produeix quan
entra en conflicte el que l'alumne ja sap amb el que hauria de saber.
Pel que fa el rol de l’estudiant i el rol del docent el constructivisme
entén el paper dels estudiants en el seu propi procés educatiu com un paper
actiu, participatiu i protagonista. I l'estudiant no és només responsable del
seu propi aprenentatge, sinó que participa de manera important en els
aprenentatges dels altres estudiants. Es tracta d’una construcció grupal del
coneixement, en la col·laboració i en la cooperació per aprendre. Els
estudiants han d'interactuar constantment per planificar, per organitzar-se,
per realitzar les activitats, per aprendre els uns dels altres, per descobrir
nous coneixements, per utilitzar nous recursos o per avaluar la feina feta.
El docent, lluny de ser la persona qui transmet la
informació, ha de trobar la manera per facilitar l’aprenentatge i la
construcció de coneixements en els estudiants. El docent esdevé un facilitador,
un mentor, una persona que guia el procés d’aprenentatge.
Pel que fa l’avaluació del procés educatiu heu de saber
que és una avaluació dinàmica i s’avaluen tant els processos com els productes.
Els estudiants i estudiantes participin activament de la pròpia avaluació, i
utilitzem estratègies d'autoavaluació i de coavaluació, entenent que aquestes
són eines útils per a la construcció i consolidació dels propis aprenentatges,
en coherència amb el fet de situar a l'alumnat com a protagonista del procés
d'aprenentatge.
Per últim, us donaré alguns consells per a què poguéssiu
aplicar aquesta metodologia a casa.
ü
Acompanyeu
a l’estudiant en la construcció dels coneixements.
ü
Creeu una atmosfera de reciprocitat, respecte
i autoconfiança per a l’aprenent.
ü
No
doneu recompensa ni castigueu als infants.
ü Deixeu que sigui ell/ella qui construeix els seus coneixements.
Fins aviat!
Andreea Lavu, tutora de P4 (Les papallones)
|
Hola, som el grup del bloc "El desenvolupament infantil FDLP" http://eldesenvolupamentdelinfantfpd.blogspot.com.es/
ResponEliminaUn cop haver llegit " Una nova forma d’ensenyar i aprendre: La metodologia constructivista" penseu que el constructivisme és una de les metodologies més adequades per aprendre?
Hola, nosaltres pensem que la metodologia constructivista és una eina innovadora que té un objectiu bastant clar: que els nens i nenes aprenguin i siguin capaços de construir els seus coneixements de forma autònoma per a enriquir-los i ampliar-los de la millor manera.
ResponEliminaNo ens referim a que sigui la millor metodologia, però si una de les més útils.