dijous, 24 d’abril del 2014


Benvolgudes famílies,
A continuació explicaré  que és el desenvolupament cognitiu en infants de 0-6 anys.

Mapa del desenvolupament cognitiu
En la primer etapa de 0-6 anys, el desenvolupament cognitiu té un paper molt important en la vida de l'esser humà.


Les teories biològiques valoren molt els factors intrínsecs de l’individu com poden ser els gens, la maduració biològica, etc. Entre els autors d’aquesta corrent teòrica trobem les idees de Gessell, que entén que hi ha un rellotge biològic que és l’encarregat de marcar el ritme del desenvolupament de la persona, i a J. Bowlby, que parla de la importància de l’establiment del vincle del nadó amb la seva mare.

Les teories psicodinàmiques expliquen el desenvolupament humà basant-se en la interacció que hi ha entre la persona i el seu món social. El seus representats, entre altres, són, Sigmund Freud pe a qui el motor del desenvolupament és la pulsió i que en la personalitat humana hi ha tres aspectes en conflicte: l’ego, el superego i  o ello. Erikson, alumne de Freud, va modificar la teoria psicoanalítica del seu mestre i va establir unes etapes en el desenvolupament de la personalitat de l’infant: infància, infància prematura, edat del joc, edat escolar, adolescència, joventut i adultesa.
Hi ha funcions cognitives bàsiques com:

 La percepció que implica captar la informació a través dels sentits i després processar-la per tal de donar-li significat.
 L’atenció que és la primera condició que cal que es compleixi a qualsevol activitat de coneixement i d’aprenentatge que realitzem. L’atenció permet seleccionar la informació i processar només algunes dades del conjunt de totes les estimulacions sensorials que rebem.
 La memòria que és la persistència de coneixement al llarg del temps mitjançant l’emmagatzemen i la recuperació de la informació.


I també hi ha funcions cognitives superiors com:
  • El pensament que és la capacitat de resoldre un problema mitjançant el raonament.   
  • El llenguatge que és el vehicle per expressar-nos i comunicar-nos

Les teories biològiques valoren molt els factors intrínsecs de l’individu com poden ser els gens, la maduració biològica, etc. Entre els autors d’aquesta corrent teòrica trobem les idees de Gessell, que entén que hi ha un rellotge biològic que és l’encarregat de marcar el ritme del desenvolupament de la persona, i a J. Bowlby, que parla de la importància de l’establiment del vincle del nadó amb la seva mare.
Les teories psicodinàmiques expliquen el desenvolupament humà basant-se en la interacció que hi ha entre la persona i el seu món social. El seus representats, entre altres, són, Sigmund Freud pe a qui el motor del desenvolupament és la Pulsió i que en la personalitat humana hi ha tres aspectes en conflicte: l’ego, el superego i l’id o ello. Erikson, alumne de Freud, va modificar la teoria psicoanalítica del seu mestre i va establir unes etapes en el desenvolupament de la personalitat de l’infant: infància, infància prematura, edat del joc, edat escolar, adolescència, joventut i adultesa.
Les teories biològiques valoren molt els factors intrínsecs de l’individu com poden ser els gens, la maduració biològica, etc. Entre els autors d’aquesta corrent teòrica trobem les idees de Gessell, que entén que hi ha un rellotge biològic que és l’encarregat de marcar el ritme del desenvolupament de la persona, i a J. Bowlby, que parla de la importància de l’establiment del vincle del nadó amb la seva mare.
Les teories psicodinàmiques expliquen el desenvolupament humà basant-se en la interacció que hi ha entre la persona i el seu món social. El seus representats, entre altres, són, Sigmund Freud pe a qui el motor del desenvolupament és la Pulsió i que en la personalitat humana hi ha tres aspectes en conflicte: l’ego, el superego i l’id o ello. Erikson, alumne de Freud, va modificar la teoria psicoanalítica del seu mestre i va establir unes etapes en el desenvolupament de la personalitat de l’infant: infància, infància prematura, edat del joc, edat escolar, adolescència, joventut i adultesa. 
Els jocs és una part molt important en el desenvolupament dels infants, ja que té una connexió sistemàtica amb el desenvolupament de l’esser humà, en altres aspectes com, resolució de problemes, creativitat, la socialització… 
  • El joc ajuda als infants en la auto expressió, auto descobriment, exploració i experimentació de sensacions, moviments i relacions entre si mateix i formar conceptes sobre el món.
Exemples de joc per a desenvolupar la part cognitiva
  •   Jocs manipulatiius: afavoreix el desenvolupament del pensament.
  •  Jocs simbòlics: afavoreix l’empatia i la capacitat de situar-se en el lloc de l’altre.
En les diferents aules de 0-3 anys podem trobar un ventall molt amplí de jocs com ara:
  •       Jocs simbòlic, motor, espontani... En les aules de 3-6 anys, trobarem jocs que ajudin a reconeixer la realitat, les diferents activitats en aquesta franja d'edat es derigeix al jocs simbólics i de regles.
       Els adults tenim que tenir en compte la importancia que té que un infant que no jugui esta perden el seu procès d'aprenentatge més important per aquesta etapa.

      A continuació podeu veure diferents estíls de jocs:

  
 


          
                 

       Jamila Hasnaoui, 
       Tutora de P4

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada