Benvolgudes famílies,
![]() |
Mapa del desenvolupament cognitiu |
Les teories biològiques valoren molt els factors intrínsecs
de l’individu com poden ser els gens, la maduració biològica, etc. Entre els
autors d’aquesta corrent teòrica trobem les idees de Gessell, que entén que hi
ha un rellotge biològic que és l’encarregat de marcar el ritme del
desenvolupament de la persona, i a J. Bowlby, que parla de la importància de
l’establiment del vincle del nadó amb la seva mare.
Les teories psicodinàmiques expliquen el desenvolupament humà
basant-se en la interacció que hi ha entre la persona i el seu món social. El
seus representats, entre altres, són, Sigmund Freud pe a qui el motor del
desenvolupament és la pulsió i que en la personalitat humana hi ha tres
aspectes en conflicte: l’ego, el superego i o ello. Erikson, alumne de
Freud, va modificar la teoria psicoanalítica del seu mestre i va establir unes
etapes en el desenvolupament de la personalitat de l’infant: infància, infància
prematura, edat del joc, edat escolar, adolescència, joventut i adultesa.
Hi ha funcions cognitives bàsiques com:
La percepció que
implica captar la informació a través dels sentits i després processar-la per
tal de donar-li significat.
L’atenció que és la
primera condició que cal que es compleixi a qualsevol activitat de coneixement
i d’aprenentatge que realitzem. L’atenció permet seleccionar la informació i
processar només algunes dades del conjunt de totes les estimulacions sensorials
que rebem.
La memòria que és
la persistència de coneixement al llarg del temps mitjançant l’emmagatzemen i
la recuperació de la informació.
I també hi ha funcions cognitives superiors com:
- El pensament que és la capacitat de resoldre un problema mitjançant el raonament.
- El llenguatge que és el vehicle per expressar-nos i comunicar-nos
- El joc ajuda als infants en la auto expressió, auto descobriment, exploració i experimentació de sensacions, moviments i relacions entre si mateix i formar conceptes sobre el món.
Exemples de joc per a desenvolupar la part cognitiva:
- Jocs manipulatiius: afavoreix el desenvolupament del pensament.
- Jocs simbòlics: afavoreix l’empatia i la capacitat de situar-se en el lloc de l’altre.
- Jocs simbòlic, motor, espontani... En les aules de 3-6 anys, trobarem jocs que ajudin a reconeixer la realitat, les diferents activitats en aquesta franja d'edat es derigeix al jocs simbólics i de regles.
Els adults tenim que tenir en compte la importancia que té que un infant que no jugui esta perden el seu procès d'aprenentatge més important per aquesta etapa.
A continuació podeu veure diferents estíls de jocs:
Jamila Hasnaoui,
Tutora de P4
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada