dijous, 29 de maig del 2014

Algun consell de Vyghotsky per al procés de lectura

Benvolugues famíles,

Aquesta setmana parlarem del procès de la lectura en infants d'edat primerenca.


Segon el autor rus, Vygotsky creu que la maduració, pertany al camp d’estudi de la neurolingüística i les lleis que regeixen el creixement des del cervell.
Conèixer com evoluciona el cervell i quin procés segueixen les maduracions neuromotores que tindran relació directa amb el desenvolupament de la grafomotricitat (espai, lateralitat) i les maduracions perceptivomotrius que tenen a veure amb les discriminacions auditiva i visual ens ajudarà a entendre el procés de l’adquisició de la lectura perquè la naturalesa del llenguatge és, a més d’un procés cognitiu i comunicatiu, un procés de desenvolupament.

Segons Vygotsky ensenyar a llegir és fer entendre a l’infant que amb els textos escrits es poden representar les paraules i que aquestes paraules li expliquen històries, molt millor que els dibuixos, d’una manera més ràpida i directa.
 Llegint, el infant pot entrar en móns imaginaris, conèixer realitats, llocs, pensaments diversos i escrivint pot, també, crear amb les paraules tot allò que li passi pel cap.

Vygotsky creu que el mestre ha de facilitar als infants el pas del llenguatge oral i de l’expressió dels seus dibuixos al llenguatge escrit, i ha d’organitzar estratègies que ajudin, que indueixin a la lectura i a l’escriptura de textos que puguin servir per explicar les coses quotidianes, les de casa o de l’escola.
La lectura ha de basar-se en textos significatius, que no esdevinguin una simple eina sinó una habilitat, un instrument per comunicar-se, un llenguatge.

El que hem de fer és despertar el desig de llegir de dins a fora. Tota activitat de lectoescriptura ha de basar-se, a més, en un ambient de confiança, on els infants se sentin segurs i desinhibits i ha de comptar amb una finalitat (no fer un treball de lectoescriptura que després quedi arxivat, sinó que sigui útil, funcional).
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada