Aquesta entrada la dedicarem per a parlar sobre el desenvolupament emocional dels nens i les nenes, com expressen les emocions, quin és el vostre paper com a principal context de socialització, sobre el gènere i el seu paper en el desenvolupament personal, quin és el comportament social en aquesta edat i la relació que mantenen amb els iguals i amb els germans dels mes petits
El
conflicte bàsic en aquesta edat és, segons Erickson, el
de la iniciativa, que els permet realitzar les seves activitats, en contraposició
a la culpa per les coses que volen fer.
Han d'anar trobant l'equilibri entre el sentit de la responsabilitat
i la capacitat per gaudir de la vida.
Els nens i les nenes es mouen entre diferents forces, s'identifica, imita, aprèn de models
i per altra banda, cerca diferenciar-se, independitzar-se, desenvolupar
la seva autonomia. Apareix el negativisme
i l'oposicionisme. És l'edat de l'obstinació. Els infants
són encara molt inestables emocionalment i la seva imaginació
es veu desbocada. Apareixen les pors:
a la foscor, els esperits, els monstres, els animals.
Les emocions bàsiques d'alegria, tristesa, enuig, sorpresa, por, ansietat es poden observar en tots els xiquets a la primera infància. Entre el segon i tercer any de vida a més de les emocions bàsiques ja esmentades, podrà experimentar un conjunt d'emocions més complexes. Les més importants són: vergonya, l'orgull i la culpa. Cap als 3-4 anys encara és molt dificultós el poder arribar a comprendre com emocions deteminades s'associen a fets concrets, costa arribar a poder assumir i generalitzar aquestes situacions amb els estats emocionals que puguin provocar. Però poden saber que determinades situacions causen emocions determinades (l'anniversari alegria, la pèrdua d'una joguina tristesa). A partir dels 4-5 anys sol aparèixer el procés de valoració, permetent que les emocions es comencin a contextualitzar.
- Estil democràtic: Pares i mares que mantenen una relació afectuosa i comunicativa amb els seus fills, però alhora són també exigents amb ells.
- Estil autoritari: Mostren elevat control i exigència i baix afecte i comunicació.
- Estil permissiu: Mostren alts nivells d'afecte i comunicació i absència de control i exigències de maduresa.
- Estil indiferent: Pares amb poca implicació en la criança. Relacions fredes i llunyanes, poca sensibilitat envers les necessitats dels nens
Pel que fa al gènere, des de ben aviat, xiquets i xiquetes aprenen a desciue's a sí mateixos i als altres en funció del gènere. Els rols de gènere serien allò que s'espea de cadascú en funció del gènere al què pertany. S'observen des de ben petits algunes diferències lligades al gènere. A partir dels 2 anys es comença a observar la identitat de gènere, basada sobretot en aspectes externs i visibles (pentinat, roba...).

S'ha vist que les relacions entre germans són molt més que rivalitat i gelosia, i que donen lloc a un enorme ventall d'emocions i sentiments. Só una de les figures socialitzadores que impliquen més emocions (tant positives com negatives).
Esperem els vostres comentaris!
Fins aviat,
Andeea Lavu, Tutora P4, Aula les Papallones
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada